Maritiem Museum
Positionering, merk & visuele identiteit

Hoe breng je twee schepen onder één vlag?


Reis met me mee!
Het samengaan van het Havenmuseum en het Maritiem Museum was de opstap naar een gezamenlijke nieuwe identiteit. Taken By Storm werkte intensief samen met de mensen van beide musea, en slaagde erin om de juiste manier van verhalen vertellen te vinden. We formuleerden het concept ‘Reis met me mee’, waarmee de bezoeker persoonlijk wordt aangesproken, en de historie tot leven komt door het te koppelen aan de wereld van nu. Dit komt tot uiting over de hele linie van hun communicatie: van tentoonstellingen tot bedrijfskleding, van bewegwijzering tot online.


Taken By Storm maakte het herkenbare logo en de complete huisstijl. Het mijlen-breed spectrum aan middelen ontwikkelden we deels samen met de in-house vormgevers van het Maritiem Museum. Met behulp van een gedetailleerde brand-manual zijn toekomstige middelen grotendeels zelfstandig te maken door het museum. Het online deel werd samen met Zicht Online ontwikkeld, waar wij verantwoordelijkheid droegen voor de toepassing van het merkconcept en de visuele uitwerking ervan.

Het resultaat oogstte bij de lancering op de Wereldhavendagen veel positieve reacties van bezoekers én medewerkers. Maar het meeste nog werd de werkwijze van Taken By Storm gewaardeerd: een niet afnemende bruuske wind die het stof voorgoed de Leuvehaven uit blies. De bakens zijn verzet, en het Maritiem Museum gaat trots en vol vertrouwen de toekomst tegemoet!


De vormtaal vindt zijn basis in het stapelen van zeecontainers. Dit biedt veel mogelijkheden voor variatie, en is toch direct herkenbaar.

De Nederlandse taal staat bol van de uitdrukkingen die zijn oorsprong hebben in de zeevaart. Veel van die uitdrukkingen passen nog steeds goed bij de houding van de zeelieden en museummedewerkers vandaag.

Het Maritiem Museum toont haar trots in Rotterdam met portretten en krachtige statements. Het merkconcept ‘Reis met me mee’ krijgt een bijna letterlijke vertaling in ons design.

Museumgids, voor relaties en zakelijke partners.

De twee extra pagina’s omslag zorgen voor een panorama. Zo ontvouwt zich in de handen van de lezer een inspirerend overzicht van het museum.

 

Het proces


De oranje-menie kleur die zo typisch is voor zware stalen zeevaartschepen en containers, is door de architect Ramin Visch geïntroduceerd in het gebouw.


De nieuwe visuele identiteit omarmt die kleur: het is stoer, eigentijds en claimbaar. Het kleurt goed bij de vele waterfoto’s, en het scheelt een gigantische schilderklus aan binnen- en buitenzijde van het gebouw!


De eigen technische dienst van het Maritiem Museum verwijderde het oude logo en plaatste het nieuwe, met de letters in reliëf zoals een zeewaardig schip betaamt.