Kwadraad
Positionering, merk & visuele identiteit

Hoe breng je hulp binnen bereik?


Kwadraad is de grootste verzorger van maatschappelijk werk in Zuid-Holland. Bovendien lopen zij voorop in het aanbieden van online hulp: op ieder willekeurig moment kan je starten met je online hulptraject. Als merk bleven ze echter nog zeer traditioneel communiceren vanuit hun dienstenaanbod.

Taken By Storm werkte samen met Roos & Van de Werk aan een treffende positionering. We vertaalden de visie van Kwadraad op zelfredzaamheid naar alle aspecten van hun communicatie. Met als resultaat een indeling van de hulpvragen op zes globale onderwerpen, gebaseerd op de vragen de ze online het meest krijgen. Alle uitingen worden afgetekend met een appèl aan het eigen initiatief: ‘Ga direct aan de slag op kwadraad.nl of bel 088 900 4000’.


De visuele identiteit is toegankelijk en pragmatisch: de zes categorieën zijn visueel herkenbaar aan een palet subtiele kleuren en tijdloze, iconografische illustraties. Het woordmerk heeft een persoonlijke uitstraling met eenvoudigweg ‘Maatschappelijk werk’ eronder: de doelgroep is het meest geholpen met heldere taal. Voor de authentieke fotografie vroegen we Anna Boukema om echte Nederlanders op straat te portretteren en hun verhalen vast te leggen.

Online worden bezoekers verleid om actie te onder­nemen via het ‘Direct aan de slag’ menu, dat onderaan het browser­venster kleeft. Het menu heeft de conversie enorm verhoogd: bezoekers gaan al bladerend daadwerkelijk aan de slag gaan met Kwadraad’s (zelf)hulp aanbod. De website is ontwikkeld door Hoppinger volgens ons ontwerp, in nauwe samenwerking met communicatie- en online hulp experts van Kwadraad.

De nieuwe visuele identiteit en website werden met open armen ontvangen door medewerkers, cliënten en stakeholders.


Om bezoekers te verleiden om tot actie over te gaan, bedachten we het 'Direct aan de slag' menu dat altijd onderaan het venster staat. Hierin vind je de knoppen waarmee je kan starten met een nieuwe bladzijde in je leven.

Eenvoudig te gebruiken templates zorgen voor een flexibele en betaalbare oplossing om het aanbod van Kwadraad onder de aandacht te brengen.

Wij gaven Anna Boukema de opdracht om gewone mensen met echte verhalen te portretteren. Want ook die kunnen wel eens hulp gebruiken.

De huisstijlmanual toont de flexibiliteit van het visuele systeem, waarmee we Kwadraad de middelen in handen geven om hun identiteit herkenbaar neer te zetten.