Maritiem Museum
Campagne voor de tentoonstelling “Dealen met Drugs”
Hoe verbeeld je de dilemma’s rond drugs?
Waar trek jij de lijn?
In een substantieel deel van de containers in de Rotterdamse haven worden drugs gevonden. Vaak kleine vondsten, maar soms ook hele grote. Het geld dat hiermee gemoeid is leidt onvermijdelijk tot geweld en andere problemen. In de expositie Dealen met Drugs beleef je die keiharde wereld. Penoza-Scenario schrijfster Chris Westendorp schreef het script van confronterende situaties waarmee bezoekers voor onmogelijke dilemma’s worden gesteld. Het museum durft dit onderwerp aan te kaarten; over problemen moet je kunnen praten om ze op te lossen.
Controversieel en blikverruimend
Onze uitdaging was een campagnebeeld te maken die de spanning van de tentoonstelling overbrengt zonder de onderwereld te verheerlijken. We creëerden een beeld dat een verhaal vertelt waarin de hoofdpersoon zowel dader als slachtoffer kan zijn. Die dualiteit intrigeert ook aan de expositie. Het is alsof je niets goed kan doen. De situatie is er, maar hoe deal je ermee?
Om het model en de duistere haven als compositie overtuigend te laten zijn werkten we samen met beeldenmaker Rutger Prins. Het resultaat is niet alleen in de campagne gebruikt, maar maakt ook deel uit van de tentoonstelling zelf. De expositie is geschikt voor iedereen vanaf 14 jaar: gaat dat zien!
Waar trek jij de lijn?
In een substantieel deel van de containers in de Rotterdamse haven worden drugs gevonden. Vaak kleine vondsten, maar soms ook hele grote. Het geld dat hiermee gemoeid is leidt onvermijdelijk tot geweld en andere problemen. In de expositie Dealen met Drugs beleef je die keiharde wereld. Penoza-Scenario schrijfster Chris Westendorp schreef het script van confronterende situaties waarmee bezoekers voor onmogelijke dilemma’s worden gesteld. Het museum durft dit onderwerp aan te kaarten; over problemen moet je kunnen praten om ze op te lossen.
Controversieel en blikverruimend
Onze uitdaging was een campagnebeeld te maken die de spanning van de tentoonstelling overbrengt zonder de onderwereld te verheerlijken. We creëerden een beeld dat een verhaal vertelt waarin de hoofdpersoon zowel dader als slachtoffer kan zijn. Die dualiteit intrigeert ook aan de expositie. Het is alsof je niets goed kan doen. De situatie is er, maar hoe deal je ermee?
Om het model en de duistere haven als compositie overtuigend te laten zijn werkten we samen met beeldenmaker Rutger Prins. Het resultaat is niet alleen in de campagne gebruikt, maar maakt ook deel uit van de tentoonstelling zelf. De expositie is geschikt voor iedereen vanaf 14 jaar: gaat dat zien!
Campagne in het straatbeeld van Rotterdam. De boodschap komt krachtig over.
In de affiches komen beeld, boodschap en de door ons ontwikkelde visuele identiteit krachtig samen.
De activiteitenagenda in stijl van de expo.
Ahmed Aboutaleb opent de expositie, en weet als Marokkaan met zelfspot het ijs te breken. Hier samen met model Sarah van Dijk, met daarachter ons campagnebeeld in de expositie.
Behind the scenes
De perfecte locatie voor de shoot vonden we in de Waalhaven, waar ook opnames van Penoza zijn gemaakt. Containerchauffeur Sjon scheurt met ons rond met zijn verlichte kar, waarmee we perfect de setting konden uitlichten. Dank Sjon!
Dé plek om de juiste locatie te spotten.
Het model fotograferen in onze studio is wel zo veilig. En in de haven hadden we haar in een fel safety jasje moeten schieten…
Voor de juiste look vroegen we meerdere modellen. Met Sarah hadden we de juiste blik én een woest kapsel!