Maritiem Museum
Campagne Expeditie Knappe Koppen

Hoe ontdek je een nieuwe wereld?


Ruimtevaart en scheepvaart hebben meer met elkaar gemeen dan je zou denken. Een VOC tocht over de oceanen naar Indonesië duurde toen net zo lang als een ruimtereis naar Mars nu: 9 maanden. Ruimtevaart is het ontdekkingsreizen van nu.

In de nieuwe expositie van het Maritiem Museum worden de uitdagingen van ruimtevaart als metafoor gebruikt en ervaren bezoekers de uitdagingen voor grote Nederlandse ontdekkingsreizigers in de voorbije eeuwen. Met astronaut André Kuipers als boegbeeld werd voor deze gezinstentoonstelling Taken By Storm gevraagd om deze werelden te combineren in het campagneconcept en -beeld.

De valkuil: André Kuipers is synoniem geworden voor academische lezingen over ruimtevaart, terwijl de tentoonstelling juist een interactieve ontdekkingstocht is met de nadruk op historische scheepvaart. Onze uitdaging: hoe kunnen we André’s bekendheid gebruiken en toch de juiste verwachtingen bij de doelgroep overbrengen? Dat effect bereik je niet met een standaard portretfoto.

Expeditie Knappe Koppen
Het avontuurlijke gevoel van ruimtereizen ontstaat zodra je André ziet zweven dat typische uniform. Valt het je op dat hij sokken draagt in plaats van schoenen? Dat is precies zoals het is op het ISS spacestation.

We lieten André letterlijk zweven door de belangrijkste maritieme objecten uit de collectie. Voor deze uitdaging monteerden we een fietszadel op een statief en fotografeerden we de astronaut van bovenaf. De collectiestukken zijn opnieuw gefotografeerd en belicht vanuit een bijzondere hoek om het planetaire en gewichtloze effect te bereiken. Om deze zorgvuldig georkestreerde compositie overtuigend te laten zijn werkten we samen met beeldenmaker Rutger Prins.

Het resultaat is niet alleen in de campagne gebruikt, maar maakt ook deel uit van de tentoonstelling zelf. En André heeft er weer een wild verhaal bij. Missie geslaagd!


Trots op deze gevel: de visuele identiteit en twee krachtige campagnebeelden van onze hand.

In de affiches komen beeld, boodschap en de door ons ontwikkelde visuele identiteit krachtig samen.

De activiteitenagenda in stijl van de expo.

De boodschap komt ook in de binnenstad krachtig over.

André opent de expositie met een lezing over zijn ervaringen. "Reis met me mee" is hier een understatement. De zaal hing aan zijn lippen. Waanzinnig!

In de tentoonstelling herken je direct het beeld van de campagne. Middels het geanimeerde beeld vertelt André levendig over ontdekkingsreizen en wat daarbij komt kijken.

 

3, 2, 1 … liftoff!

Fotograferen van iemand die lijkt te zweven vraagt om een slimme opstelling. Met een fietszadel. Bekijk het proces in onderstaande clip!

Zo realiseerden we het campagnebeeld, gewoon in het Maritiem Museum.

Zo’n shoot doen we nooit zonder tests vooraf: eerst de opstelling uitproberen in onze eigen studio. Conclusie: dit gaat werken!

Werken op grote hoogte bij het Museum. Op een hoogwerker. Handig!

En als je dan toch een photoshoot doet met fotograaf Rutger Prins en astronaut André Kuipers, waarom dan niet even die schaamteloze selfie? Mét afstandsbediening natuurlijk.