Metis IT
Positionering, merk & visuele identiteit

Hoe communiceer je slimme IT in zijn optimale vorm?


IT door mensen, voor mensen
Metis IT benaderde ons met de vraag om hun merkverhaal te formuleren en hun uitstraling menselijker te maken. In twee merksessies kregen we de directie en medewerkers op één lijn met een positionering die voor iedereen begrijpelijk én toepasbaar is.

De kracht van Metis IT? Ze hebben niet alleen verstand van — en passie voor — techniek, ze snappen ook de business van de klant. Én ze weten dit te vertalen naar fijne oplossingen voor de eindgebruiker, zodat alle medewerkers hun werk goed kunnen doen.

Een bedrijf in zijn optimale vorm
IT architectuur is in essentie het combineren van server-, storage-, netwerk- & ­software-componenten tot een omgeving waarin applicaties draaien. Tangram is daarvoor de perfecte metafoor: de eindvorm is een blackbox, waarvan experts weten uit welke blokken hij is opgebouwd en hoe de juiste configuratie te maken.

Dit concept leidde tot een krachtig logo: een woordmerk opgebouwd uit basisvormen. Hieruit vloeit een rijke vormtaal, die herkenbaar en tegelijk flexibel is. Om het compleet te maken ontwikkelden we als campagnebeeld het “tangramhoofd”: de medewerker die IT leeft en ademt. Zo verbinden we de mensen en het IT vraagstuk. En wat blijkt: medewerkers, relaties en sollicitanten, allemaal willen ze IT in zijn optimale vorm.


De nieuwe website onderscheidt zich van de concurrentie door zijn kenmerkende vorm en klantgerichte content. Joshua Blokland bouwde de website.

Het werk van de Metis IT’ers is voor veel mensen onzichtbaar, maar hun inbreng gaat niet ongemerkt aan hun opdrachtgevers voorbij. Wij plaatste de overtuigende testimonials prominent op de site.

De website is ook op je mobiel in zijn optimale vorm.

De vormtaal vindt zijn oorsprong in Tangram. Dit biedt veel mogelijkheden voor variatie, en is toch direct herkenbaar.

Het briefpapier anno nu: een strakke en optimaal bruikbare email handtekening.

Visitekaartjes — het grote voordeel van gedrukte kaartjes blijft de achterzijde, waar de visuele identiteit de hoofdrol krijgt.

De vormtaal wordt ook al breder toegepast — zo versmelten inhoud en branding in deze presentatie.

Het verhaal van Metis IT voor externen heeft — naast pakkende tekst — een perfect kloppende geometrische opbouw. Net zoals een tangram puzzel.

“Wij ademen IT. Wij leven IT.” Ziehier het campagneconcept voor werving van nieuw talent.

Het concept wordt doorgetrokken in een reeks die de diversiteit aan talent toont.

Relaties ontvangen een tangram puzzel. Door die te maken beleven ze zelf de metafoor voor het werk van Metis IT. Zo komt het merkconcept en de identiteit tot leven! De puzzel is direct geprint op hout en de uitgekiende laserstans maakt dat de vormen makkelijk uit te drukken zijn.

Het verhaal van Metis IT is voor medewerkers vastgelegd in het merkpaspoort. De gestansde voorzijde en volledig geometrisch opgebouwde vormtaal maken de branding compleet.

Is het een vogel? Is het een vliegtuig?
Het is de binnenzijde van het merkpaspoort.

De identiteit kan ook speels worden toegepast. Op verzoek van de medewerkers, geschikt voor hun meestgebruikte gereedschap.

 

Hét juiste logo


Wij maken niet zomaar een logo, het moet ergens vandaan komen. Bij IT wordt vaak gedacht aan nulletjes en enen, aan software en hardware, maar het onderwerp is eigenlijk heel abstract. Bovendien: verbeeld je wát een organisatie doet, of de manier waarop? Hoeveel kan je in een logo stoppen en het toch helder houden?

Als je kijkt naar persoonlijkheid van het merk, dan vormt zich al gauw een selectie. De kracht van Metis IT is hoe zij van diverse standaardcomponenten één werkend geheel maken. Zo is de vergelijking met tangram snel gemaakt. Basisvormen worden gecombineerd tot één krachtig woordmerk.



In de conceptfase zoeken we vanuit inhoud én vorm om tot het logo te komen dat het beste communiceert waar de organisatie voor staat.