Roos & van de Werk
Visuele identiteit

Hoe communiceer je inhoud met karakter?


Roos & van de Werk is een jong advies­bureau gespecialiseerd in merk­ontwikkeling en creatieve strategie. Ze helpen organisaties met het vinden en formulieren van visie, missie en merkwaarden en de strategie waarmee ze kunnen groeien. Hun werkwijze verenigt inhoud en vorm. Dit gaven wij weer met een eigen lettertype dat dient voor koppen in de verhalen die ze neerzetten voor hun klanten.


Het verenigen van vorm en inhoud in het letter­type geeft een enorme flexibiliteit bij het verbeelden en benoemen van de inhoud. Ze werken met zeer diverse beeldstijlen, maar het Roos & van de Werk gevoel blijft altijd aanwezig. En het maken van middelen in hun eigen huisstijl is verbluffend eenvoudig. Het lettertype heeft in de basis een zakelijke en strakke uitstraling, een paar gekke karakters maken de boodschap memorabel.
Het eindresultaat? Eenvoudig, creatief én effectief.


Het eigen lettertype toont zijn kracht — je ziet een duidelijke signatuur maar de inhoud krijgt volledig de ruimte.

Alle karakters zijn opgenomen in het alfabet. Daarmee is er een oplossing voor elke situatie.

 

Het proces


Waarom een nieuw lettertype maken? Er zijn immers legio lettertypes waarmee je ook prima kan werken. Waar het ons om gaat is het unieke karakter te vangen, dat ieder woord en zin een eigen sfeer en identiteit geeft, zonder de leesbaarheid te benadelen.


Er is lang gezocht naar de juiste balans: wel afwijken van de norm maar niet irritant worden. En dan geldt: the devil is in the details. Amen.