Alrijne Zorggroep
Positionering, merk & visuele identiteit

Hoe kan je merk je eigen mensen inspireren?


Alrijne Zorggroep is het merk waaronder drie uitstekende streekziekenhuizen in de regio Leiden – Alphen aan den Rijn opereren. Tijdens het fusie­proces werd Taken By Storm gevraagd om de essentie van de organisatie te vatten in een merkverhaal en visuele identiteit. Wij spraken mensen uit een dwarsdoorsnede van de organisatie en leidden de werkgroep identiteit, om zo in korte tijd de gemeenschappelijke waarden te benoemen.

Mensen worden beter van goede zorg met persoonlijke aandacht
Bij een Alrijne Ziekenhuis verwacht je natuurlijk uitstekende zorg. Die verwachtingen worden over­troffen — vooral door de persoonlijke aandacht die medewerkers, verpleegkundigen en artsen je geven. Bij Alrijne geloven ze dat de beste zorg voor jou wordt bepaald doordat patiënt en professional samen beslissen.


Visuele herkenning
Deze overtuiging vertaalden we naar een vorm waarmee Alrijne zich onderscheidt van haar veelal institutioneel ogende concurrenten. Het hand­getekende logo verbeeldt de persoonlijke aandacht, de signatuur die de medewerkers typeert bij het uitvoeren van hun werk. Samen beslissen komt tot uiting in de overlappende vlakken met warme kleuren. De combinatie leidt tot een vriendelijke en toch strakke vormtaal die veelzijdig en praktisch toe te passen is. Zo kan Alrijne zelf continu nieuwe uitingen ontwikkelen.

Gedragen verbinding
De resultaten van de sessies vormen de kern van het merkverhaal. Dit legden we vast in het merk­paspoort, die samen met de introductiefilm van het merk trotse reacties opriep:

“Hierdoor krijg ik zin om bij Alrijne te werken!”

— Sportarts M. Verschure


“Vind het erg mooi. Leiderdorp is mijn ziekenhuis en heb het dus ook van binnen gezien. Complimenten!” — Ina Engelbarts

Locatie Alphen aan den Rijn

Het verhaal van Alrijne is door de medewerkers omarmd. Gegoten in een merkpaspoort, vormt het de basis waar in de praktijk vaak naar wordt verwezen.

In het merkpaspoort is de schuine lijn die zo kenmerkend is voor de visuele identiteit onderdeel van de vorm geworden.

Medewerkers van de organisatie spelen de hoofdrol en maken tegelijk kennis met het nieuwe merk in deze introductiefilm.

In de medewerkersmagazines van beide organisaties werd het verhaal van Alrijne gepubliceerd, om zo de nieuwe vorm te introduceren.

Ook derden kunnen prima overweg met de stijl. Het nieuwe magazine wordt gemaakt door Toko73.

Bij de lancering van het nieuwe merk werd meteen de corporate site aangepast aan de nieuwe stijl én inhoud door Taken By Storm. De publiekssites worden ondertussen onderhanden genomen.